پرينتر و لوازم مصرفي آن پرينتر و لوازم مصرفي آن .

پرينتر و لوازم مصرفي آن

راهنماي خريد پرينتر

راهنماي خريد پرينتر

راهنماي خريد پرينتر

انواع پرينترها:

 

  • پرينترهاي ضربه‌اي:
  1. پرينتر سوزني
  2. پرينتر حروفي (آفتاب‌گردان)
  • پرينترهاي غيرضربه‌اي:
  1. پرينتر جوهرافشان
  2. پرينتر حرارتي
  3. پرينتر ليزري

در خريد يك پرينتر، نوع، حجم كار و هزينه‌ي تخصيص داده شده براي اين امر را در نظر گرفته و پس از مقايسه و ارزيابي، با برقراري توازن بين عوامل زير، مناسب‌ترين پرينتر را انتخاب كنيد:

  1. سرعت پرينتر
  2. كيفيت پرينتر
  3. دقت پرينتر
  4. قيمت پرينتر و قيمت چاپ براي هر صفحه
  5. امكانات پرينتر
  6. چاپ عكس
  7. وجود خدمات مناسب برند محصول

تاكيد ما در اين مقاله بر روي پرينترهاي جوهرافشان و ليزري به خاطر كاربرد بيشترشان مي‌باشد.

 

سوالاتي كه ابتدا بايد در مورد پرينتر مورد نظرتان بپرسيد:

  • اين پرينتر به ازاي مصرف يك كارتريج چند صفحه پرينت مي‌دهد؟

توجه داشته باشيد كه اگر گفته شود يا در راهنماي خود پرينترها هم نوشته شده باشد كه اين پرينتر با مصرف هر كارتريج مثلا 1000 صفحه پرينت مي‌دهد، اين حرف در تمامي چاپگرها به معني 5 درصد از كلِ يك صفحه است. استاندارد محاسبه‌ در اين مورد 5 درصد از يك صفحه‌ي A4 است(5درصدِ صفحه به صورت كاملاً پُر) لذا مراقب باشيد كه در برآوردهاي ميزان پرينتِ احتياجي خود در هنگام انتخاب پرينتر اشتباه نكنيد.

  • آيا كارتريج آن قابل شارژ است يا نه؟
  • قيمت كارتريج اصل و نيز كارتريج غير اورجينال با كيفيت  آن چند است؟

برآورد كنيد كه ماهانه حدوداً چند صفحه پرينت خواهيد گرفت، فرض كنيم كه ماهانه بين 50 الي 100 برگ پرينت خواهيد داشت، در چنين حالتي بهتر است كه از پرينترهاي استفاده كنيد كه براي تعداد برگ كمتر طراحي شده است تا هزينه كمتري بپردازيد .

تمامي كارتريج هاي چاپگر هاي ليزري قابل شارژ هستند اما قيمت قطعات و تونر شارژ كارتريج مارك هاي مختلف با هم تفاوت دارند. در اكثر موارد كارتريج هاي جوهر افشان  جديد يا شارژ نميشوند يا شارژ آن مهارت زياد مطلبد. چاپگرهاي حرارتي نه كارتريج دارند نه نيازي به شارژ.

قيمت كارتريج بسيار مهم است چون براي هميشه نميشود يك كارتريج را شارژ كرد.مي توانيد مدل كارتريج سازگار با پرينتر رو ازمشخصات فني  آن  پيدا كرده و قيمت اورجينال و غير اورجينال آن را جستجو و پيدا كنيد.

كدام پرينتر براي شما مناسب است؟

  • پرينتر سوزني: اين نوع از پرينتر مناسب صدور انواع خاصي از دفترچه‌ ها شبيه به دفترچه‌هاي تامين اجتماعي و يا فاكتورهايي خاص مي‌باشد و در صورت نياز به اين‌گونه پرينتر، مقايسه‌ي موردي بين مارك‌هاي موجود و انتخاب مناسب‌ترين آن با شرايط شما، طريقه‌ي انتخاب است.
  • پرينترحرارتي: احتياج به نوع خاصي از كاغذ دارد كه معمولاً نگهداري آن‌ دشوار است.
  • پرينترهاي جوهر افشان: اين پرينترها با دو نوع سيستم مجزاي حرارتي يا لرزشي كار مي‌كنند.

مزايا و معايب پرينترهاي جوهرافشان: قيمت آن‌ها معمولاً حتي از يك پرينتر ليزري سياه‌و‌سفيد هم ارزان‌تر است اما كارتريج مصرفي آن‌ها چندان ارزان نيست- كيفيت چاپ عكس آن‌ها عالي است- از كندترين پرينترهاي ليزري هم كندتر هستند ولي قادرند نيازهاي خانگي را به خوبي تامين كنند.

راهنماي خريد پرينتر

ظرفيت سيني كاغذ اين پرينترها كم است- هزينه‌ي چاپ يك صفحه در پرينتر جوهرافشان گران‌تر از چاپ همان يك صفحه در پرينتر ليزري است- كيفيت چاپ به جنس كاغذ مصرفي نيز بستگي دارد، مثلاً براي چاپ بر روي پاكت نامه و موارد مشابه زياد مناسب نيستند- در اين نوع پرينتر معمولا با رسيدن رطوبت به جوهرِ روي كاغذ، تصويرخراب مي‌شود.

دقت چاپ معمولي اين پرينتر 2400 در 1200 نقطه در اينچ (dpi)است و در مدل‌هاي بعدي به 4800 در 1200 هم رسيده است. (در حال افزايش سريع توسط سازندگان است)

ميزان حافظه‌ي اين چاپگرها به هم نزديك است و داراي حداقل حافطه (بافر) هستند. امكان اتصال به شبكه و مزيت “سيني اختياري” براي افزايش تعداد كاغذ در تعداد كم‌تري از آن‌ها وجود دارد. براي چاپ عكس معمولا با يك پورت اختصاصي USB به دوربين ديجيتالي متصل مي‌شوند. امكان چاپ عكس با قابليت بسيار بالا را دارند.

پرينتر ليزري: سرعت، دقت و مقرون‌ به صرفه بودن در تعداد پرينت زياد از خصوصيات اين پرينتر است. سرعت اين پرينترها و امكانات جانبي آن از پرينترهاي جوهرافشان بيشتر است و قيمتشان نيز گران‌تر مي‌باشد اما پودر مصرفي آن‌ها (تونر) چندان گران نيست. تونر نوعي پودر الكتريكي شارژ شده متشكل از رنگ‌دانه و پلاستيك مي‌باشد. توجه داشته باشيد كه تعداد صفحات قابل چاپ در يك دقيقه، به عنوان سرعت چاپ محسوب مي شود اين سرعت چاپ مربوط به متن هاي ساده و حالت پيش نويس است و لذا در عمل و در متن‌هاي پيچيده‌تر، تمامي پرينترها سرعت كمتري از آن‌ چه كه در دفترچه‌ي راهنمايشان نوشته شده دارند.

راهنماي خريد پرينتر

پرينتر ليزريِ تك رنگ و يا رنگي، متن و نمودارها و تصاوير گرافيكي دو بعدي را با كيفيت و سرعت بالا چاپ مي كند اما كيفيت عكس هاي چاپ شده توسط اين پرينتر به پاي پرينتر جوهر افشان نمي‌رسد. در چاپ بر روي كاغذهاي گلاسه، كيفيت چاپ ليزري به مراتب از چاپ بر روي كاغذ عادي بهتر مي‌شود. دقت چاپ در پرينتر ليزري تك رنگ معمولا بين 600 در 600 يا 1200 در 1200 نقطه در اينچ است. در پرينتر ليزري رنگي اين رقم معمولاً 2400 در 2400 مي‌باشد. توضيح اين نكته ضروري است كه اين ارقام با پيشرقت مدل پرينترها به سرعت در حال تغيير است. چاپگر ليزري امكانات جانبيِ بيشتري نسبت به چاپگر جوهرافشان دارد كه از جمله‌ي آن‌ها مي‌توان به امكان افزودن “سيني اختياري” تا 5000 برگ و حافظه‌ي بسيار بيشتر آن براي چاپ هم‌زمان چندين صفحه اشاره كرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۰۹:۱۳ توسط:نويد موضوع: