پرينتر و لوازم مصرفي آن پرينتر و لوازم مصرفي آن .

پرينتر و لوازم مصرفي آن

قطعات كارتريج ليزري – بخش دوم

مخزن تونر: منبع يا انبار پودر در كارتريج  است كه بر اساس ظرفيت “كاست” (بدنه‌ي كارتريج) تهيه مي‌شود و  فقط از لحاظ فيزيكي بايد از آن مراقبت شود.

“مگنت“:

قطعات پرينتر | قطعات كارتريج ليزري

“مگنت” ميله‌اي هم اندازه با طول “درام” و “كارتريج” است كه با حالت مغناطيسي، باردار كردن “تونر” را انجام مي‌دهد. به عبارت ساده‌ تر بر روي نقاط مثبت “درام” “تونر” مي‌ريزد. “مگنت” تونر را باردار كرده و به “درام” منتقل مي‌كند.

ايراد مگنت: درست كار نكردن “مگنت” باعث عدم كيفيت چاپ به خاطر باردار نشدن كافي “تونر” خواهد شد. علامت اصلي ايراد “مگنت” صفحات چاپ شده‌ي ابر‌وباد مانند و سياه شدگي است.

فوم‌ رولر“:

قطعات پرينتر | قطعات كارتريج ليزري

“فوم رولر” نيز ميله‌اي هم‌اندازه با طول “درام” و “كارتريج” به قطر 15-10 ميلي‌ متر است كه بعد از هر نوبت چسبيدن تونر به روي كاغذ، “تونر” باقي‌ مانده بر روي “درام” را تميز مي‌كند. جنس آن معمولاً از نوعي نمد است.

ايراد “فوم رولر”: بدون عمل‌كردن “فوم رولر” كاغذ كاملاً سياه چاپ‌ مي‌شود. هم‌چنين درست كار نكردن اين قطعه  باعث ايجاد سايه بر روي كاغذ خواهد شد. كوچك‌ ترين وارد شدن ضربه به آن باعث مي‌شود در همان نقطه نتواند درام را تميز كند. اگر در متن پرينت شده يك كلمه پيوسته كم‌ رنگ‌ تر شود به احتمال قوي ناشي از ايراد اين قطعه مي‌باشد. “فوم رولر” پس از 25000 تا ٣٥٠٠٠ صفحه پرينت گرفتن، بايد تعويض شود.

بليد” (داكتر بليد):

قطعات پرينتر | قطعات كارتريج ليزري

در كل، تيغه‌‌اي كه كارش  روان ساختن مايعي بر روي سطحي ديگر و يا حذف كردن  مايعي از سطحي ديگر باشد به اين نام خوانده مي‌شود. جنس آن‌ از فولاد، پلاستيك ،لاستيك و… مي‌تواند باشد. كار “بليد” كنترل “تونر” بر روي “مگنت” و نگه داشتن “تونر”بر روي “درام” به منظور چاپ بر روي كاغذ مي‌باشد. ضخامت آن معمولاً از  0.004اينچ تا 0.015 مي‌باشد و در نوع پلاستيكي تا 0.060 اينچ نيز ساخته شده است.

“وايپر بليد”:

 كار “وايپر بليد” تميز نمودن سطح درام پس از يك دور چرخش كامل  است. به اين قطعه اصطلاحاً برف‌ پاك‌ كن هم مي‌گويند. نخست “درام” به وسيله‌ي اين قطعه تميز شده، بعد از آن توسط “فوم رولر” كه از طريق كارتريج  روي”درام” قرار مي‌گيرد كاملاً تميز مي‌شود.

ايراد “بليد” و “وايپر بليد”: ايراد “بليد ” بيش‌تر مربوط به پاره شدن پلاستيك سر آن مي‌شود كه باعث خرابي “فوم رولر ” نيز مي‌گردد. هرگونه ايراد در اين قطعات مي‌تواند كل عمليات چاپ را متوقف يا خراب كند. علايم خرابي “بليد” و “مگنت” بسيار شبيه به هم است.

مخزن ضايعات “تونر”: آلودگي‌ هايي كه “بليد” از “فوم رولر” و “فوم رولر” از “درام” پاك مي‌كند در اين قسمت قرار مي‌ گيرد از جنبه‌ي ايراد، گاهي اين مخزن باعث شناخته نشدن “كارتريج” توسط پرينتر مي‌شود.

  1. انتقال يافتن متن به روي كاغذ

در ادامه‌ي عمليات چاپ، كاغذ بار مثبت دريافت كرده و در دور “درام” قرار مي‌گيرد و متن مندرج در “درام” به روي كاغذي كه داراي  بار مثبت است منتقل و به اين ترتيب شكل مي‌گيرد.

  1. تثبيت كردن متن بر روي كاغذ

در انتهاي عمليات چاپ، كاغذ از محيطي داغ عبور داده شده و با اين كار، “تونر” بر روي كاغذ تثبيت مي‌شود.

فيوزينگ:

قطعات پرينتر | قطعات كارتريج ليزري

“درام”  كه اندازه‌ي دقيق “تونر” مورد احتياج  جهت هر متن را با خود دارد آن‌ را  روي كاغذ مي‌پاشد و سپس با عمل‌كرد “فيوزينگ” حرارت ديده و پخته شده و بر روي كاغذ انتقال مي‌يابد و توسط غلطك خروجي خارج مي‌شود.

المنت گرم‌گننده- “فيوزر فيلم” و “پرس رولر” از مهم‌ترين قسمت‌هاي مربوط به “فيوزينگ” هستند

ايرادهاي “فيوزينگ”: وجود خطوط بر روي صفحه‌ي پرينت گرفته شده مي‌تواند نشان‌گر ايراد يكي از قطعات “فيوزينگ” باشد.

چيپست“:

قطعات پرينتر | قطعات كارتريج ليزري

اين قطعه مدار يا بُردي است كه صفحات چاپ شده را مي‌شمارد و با رسيدن صفحات به تعدادي خاص، “كارتريج” غيرفعال مي شود. راه رفع اين مشكل در تعويض “چپست” و “ريست” كردن مي‌باشد.

قطعات كارتريج ليزري – بخش اول


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ساعت: ۰۷:۵۱:۴۲ توسط:نويد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :