پرينتر و لوازم مصرفي آن پرينتر و لوازم مصرفي آن .

پرينتر و لوازم مصرفي آن

تونر كارتريج چيست ؟

تونر كارتريج چيست ؟

اصول صحيح نگهداري و استفاده از تونر

تونر چيست ؟

عناصر تشكيل‌ دهنده‌ پودر تونر:

 تونر، پودري خاص با فشردگي و غلظت زياد است. تونر در شارژ كارتريجِ پرينترهاي ليزريِ رنگي و سياه‌ و‌ سفيد به كار مي رود. تونر در پرينترهاي ليزريِ رنگي عبارت از مشكي، آبي، زرد و قرمز است. تركيبات تشكيل‌ دهنده‌ي تونر در محصولات هر شركت و كارخانه‌‌ي سازنده‌‌ي آن مي‌تواند متفاوت باشد. از طرف ديگر بايد توجه داشت كه در هر پرينتري نمي‌توان از هر نوع تونري استفاده كرد، اما در يك نگاه كلي تركيبات اصلي پودر تونر شامل:  پودر كربن، پليمرهاي خاص ، پلي‌استر، رزين و اكسيدآهن مي‌باشد كه پودر كربن بيش‌ترين ماده‌ي تشكيل‌دهنده‌ي آن است.

نكته‌ي مهم در كيفيت پودر تونر، كوچك بودن ذرات تشكيل‌ دهنده‌ي آن مي‌باشد. هر قدر ذرات پودر تونر كوچك‌تر باشند كيفيت چاپ بهتر خواهد بود، به همين دليل كارخانه‌هاي سازنده‌ي تونر، براي افزايش كيفيت چاپ، ذرات تونرِ توليدي خود را از ۱۶ ميكرون به حدود  8 ميكرون رسانده‌اند. اساس اين شيوه بر روش “امولاسيون” emulasion استوار است.

توليدكنندگان اصلي، تونر را در درون كارترج دستگاه به فروش مي‌رسانند، اما توليدكنندگان فرعي آن را در بطري‌ها و بسته‌هاي متفاوت از 45 گرمي تا 10 كيلويي عرضه مي‌كنند.  شارژ تونر خود مبحث جداگانه‌اي است و نياز به دانستن فرمول دقيق هر يك از تونرها و آگاهي از كارتريج مخصوص آن تونر را دارد.

تونر چيست ؟

محفظه‌ اي كه در آن پودر (تونر)، يا جوهر چاپ نگهداري مي‌گردد “كارتريج” نام دارد. در پرينترهاي ليزري از كارتريج تونر استفاده مي‌شود. يك كارتريج پرينترِ ليزري از دو قسمت اصلي تشكيل شده است:

  1. تونر (پودر)
  2. درام

در پرينترهاي ليزري انتقال دستورات چاپ از پرينتر به سطح كاغذ توسط اين دو قسمت انجام مي‌شود. تركيب قرار گرفتن اين دو قطعه در پرينترهاي مختلف مي‌تواند به صورت پهلوي هم و يا مجزّا باشد كه در پرينترهاي ليزريِ سيا‌ه‌ و‌ سفيد، تونر و درام اكثراً پهلوي هم هستند.

لازم است در هنگام خريد، استفاده و نگهداري از تونرِ پرينترهاي ليزري، نكاتي را در نظر داشته باشيد كه در اين‌جا به مهم‌ترين آن‌ ها اشاره مي‌كنيم:

  • تونر يك ماده‌ي سمي محسوب مي شود و تا 30 ماده‌ي شيميايي در آن قابل تشخيص است.
  • بزرگي هر ذره‌ي تونر 2/. ميكرون است و مي‌تواند تا 6 ساعت در هوا معلق بماند، بهتر است بدانيد كه حتي جارو برقي‌ هاي قوي خانگي نيز قادر نيستند ذرات كوچك‌تر از 10/. ميكرون را جذب كنند!
  • اگر تونر به پوست دست و يا به لباستان چسبيد آن را فقط با آب سرد بشوييد و به هيچ عنوان براي شستن تونر از آب گرم استفاده نكنيد در غير اين صورت باعث جذب بيش‌تر آن، به محل تماس مي‌شويد.
  • اگر دستتان به تونر ذوب‌ شده خورد، بايد آن را به وسيله‌ي حلال، پاك كنيد. اثر برخورد تونر ذوب‌ شده با لباس و پارچه به سختي پاك مي‌شود.
  • تنفس زياد ماده‌ي كربن موجود در تونر به مدت 15 الي 20 سال باعث بروز بيماري‌هاي ريوي خواهد شد.
  • عمر مفيد يك ذره‌ي تونر در يك اتاق بدون رطوبت يك سال تمام است!
  • شارژ كارتريج با تونر غير اصل، موجب كيفيت بد چاپ و حتي آسب ديدن پرينترتان خواهد شد. تونر هاي ارائه شده توسط فروشگاه آوند، با كيفيت عالي تقديم مي شود. اين تونر ها توسط بهترين تكنيسن هاي تعميرات ماشين هاي اداري تست شده است.
  • قبل از شارژ كارتريج تونر، تميز كردن آن باعث كاركرد بهتر تونر مي‌شود. در اين مورد برحسب دستورالعمل و يا نظر متخصصان پرينتر مي‌توانيد از وسايل ايجاد كننده‌ي جريان هوا و يا خلاء براي تميز كردن تونر استفاده كنيد.
  • حتي در پودر تونرهاي رنگيِ اورجينال نيز، به دليل عدم وجود حالت مغناطيسي، تا حدي ريزش مشاهده مي‌شود.
  • اگر پودر تونر مورد استفاده‌ي شما باكيفيت باشد، سياهي و تو در تويي بيش از حد بر روي صفحه‌ي پرينت گرفته شده مشاهده نخواهد شد. ضخامت حروفي كه با پودر تونرِ با كيفيت چاپ شده باشد بايد برابر با 5.5 ميكرون باشد.
  • در برخي از كارتريج‌هاي تونردار وجود “چيپست” (Chip) علاوه بر علت معمولي آن، در تنظيم كاليبراسيون رنگ كارتريج جديد نيز تأثيرگذار است.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ساعت: ۰۶:۵۷:۲۷ توسط:نويد موضوع:

چيپست كارتريج چيست؟

چيپست چيست؟ كاركرد آن در كارتريج چگونه است؟

chipset | چيپست چيست؟

(Chip) “چيپ”يا “چيپست” چيست؟

چيست كارتريج تراشه اي  ظريف از سيليكون  (silicon) است كه در بازار “چيپ” يا “چيپست” ناميده مي‌شود در حقيقت نام ديگر IC  يا همان Integrated Circuit (مدار مجتمع) مي‌باشد كه معمولاً از جنس كريستال سيليكوني بوده و چندين عنصر الكتريكي را در خود جاي مي‌دهد. به بيان تخصصي‌تر، جنس “چيپست” از مواد نيمه‌رسانا و بيش‌تر از (ma) بوده و ميزان ناخالصي آن از نوع كنترل شده است. عناصر الكتريكي “چيپ” مي‌تواند شامل تعداد زيادي ترانزيستور، مقاومت و خازن باشد، ولي معمولاً اصلي‌ ترين عنصر آن را ترانزيستور تشكيل مي‌دهد. اندازه‌ي “چيپ” معمولاً حدود يك اينچ و در بيش‌ تر موارد تا يك سانتي‌متر است. وظيفه‌ي اصلي مجموعه‌ي اين عناصر الكتريكي بررسي كردن مدارها و رد و بدل كردن اطلاعات لازم كه از آن با اصطلاح “صفر و يك” ياد مي‌شود مي‌باشد. در حقيقت مدارهاي مجتمع، از روي تعداد عناصر موجود در “چيپست” است كه تقسيم‌ بندي مي شوند . در حال حاضر پيشرفت فن‌ آوري در اين مورد به حدي است كه گاهي بر روي يك ميلي‌ متر از يك “چيپست” صدها هزار عدد از عناصر الكتريكي نام‌ برده شده قابل تعبيه است، به اين صورت كه تراشه‌هاي حاوي عناصر الكتريكي، با استفاده از فن‌آوري پيشرفته، در داخل لايه‌اي از سيليكون همگون، با رعايت ضخامت يك‌ نواخت و بدون تَرك‌ خوردگي تزريق مي‌شوند.

What is a cartridge chip | چيپست چيست؟

 در پرينتر ها يا ماشين فتوكپي پس از تمام شدن پودر تونر يا جوهر دو انتخاب وجود دارد:

  1. خريدن كارتريج جديد
  2. خريدن يك چيپست سازگار با مدل دستگاه و پر كردن تونر كارتريج

در اين رابطه به تعريف و كاركرد كلي “چيپست” مي‌پردازيم.

“چيپست” در “كارتريج” كارِ شمارنده را انجام مي‌دهد. در برخي از انواع كارتريج ها تعويض “چيپست” الزامي است، در اين‌ جا اين سوال پيش مي‌آيد كه چرا اصلاً “چيپست” را بر روي كارتريج نصب كرده‌اند؟ هدف اين است كه وقتي تعداد چاپ برگه‌ ها به بيش‌ تر از حد مجاز و تعيين شده رسيد، از شارژ مجدّد “كارتريج” جلوگيري شود و “كارتريج” نو خريداري گردد، اما بايد گفت كه اين روشِ كارخانه‌هاي سازنده نتوانسته كاملاً موفق باشد. علاوه بر وجود “چيپست‌”هاي نو در بازار، امكان “ريست” كردن دستگاه‌ نيز به‌وجود آمده است. وقتي يك “چيپست” جديد به جاي “چيپست” قديمي نصب مي‌گردد، در حقيقت كنتور “كارتريج” صفر مي‌شود و قابليت شارژ مجدد مي‌يابد، بدون اين عمل حتي با “كاتريج” پر از “تونر” هم امكان چاپ وجود نخواهد داشت. اما مشكل اينجاست كه در برخي موارد اين روش صرفه‌ي اقتصادي ندارد، به همين منظور روشي به نام “ريست” كردن ايجاد شده است كه در اين روش با هزينه اي بسيار كم دستگاه به حالتي وارد مي‌شود كه ديگر هيچ اطلاعاتي را از “چيپست”دريافت نمي‌كند و در حقيقت “چيپست” غير فعال مي‌شود. مشكلات مربوط به “چيپست”  و “ريست” كردن در مارك “سامسونگ” نسبت به مارك‌هاي “اچ پي” و “كانن” بيش‌تر است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ شهريور ۱۳۹۷ساعت: ۰۴:۵۵:۱۳ توسط:نويد موضوع: