پرينتر و لوازم مصرفي آن پرينتر و لوازم مصرفي آن .

پرينتر و لوازم مصرفي آن

قطعات كارتريج ليزري – بخش اول

مراحل عملكرد پرينتر ليزري

عمل چاپ در پرينتر ليزري مربوط به مباحث “الكتروگرافي” و “زيروگرافي” است. به‌ طور خلاصه عملكرد پرينتر ليزري عبارت است از:

  1. باردار نمودن قطعه‌ اي به نام “درام” (drum)

 “درام” قطعه‌اي استوانه‌ي شكل و دوّار است كه با لايه‌ا‌ي نازك از نوعي ماده‌ي رساناي نوري پوشش داده شده است. به عبارت ساده‌تر “درام” به‌وسيله‌ي  “ولتاژ”، “شارژ” مي‌شود و به‌ وسيله‌ي نور، “دشارژ” مي‌گردد. جنس “درام” در آغاز از “سيلينيوم” بود ولي به خاطر سمي بودن اين ماده اكنون “درام” در اغلب موارد از مواد آلي تهيه مي‌شود.

قطعات كارتريج ليزري

موارد اصلي نگهداري و خرابي “درام”: در موارد مربوط به شارژ كارتريج بايد “درام” با احتياط و بدون هيچگونه فشار يا ضربه‌اي خارج و جاگذاري شود. هيچ‌گونه خط و خش نبايد بر روي درام ايجاد شود زيرا اين قطعه، كلاً  به ضربه و نور بسيار حساس است. خرابي”درام” باعث كم‌ر‌نگ شدن پرينت شده و گاهي نيز با هر چرخش “درام” يك صفحه‌ي سياه چاپ مي‌شود. اگر “درام” ضربه خورده باشد با هر چرخش آن، عين همان حالت به برگه‌‌ي پرينت انتقال مي‌يابد.

قطعات كارتريج ليزري

معمولاً در پرينت ليزريِ تك‌رنگ و تك‌كاره، با هر سه بار شارژ شدن كارتريج، “درام” را تعويض مي‌كنند، اما توصيه مي‌شود كه در پرينتر ليزري چندكاره و پرينتر ليزري رنگي حداكثر در دومين شارژ ِ”كارتريج”، “درام” عوض شود. (شما مي‌توانيد براي تمامي اين موارد، هم اكنون محصولات فروشگاه آوند پرينتر را ملاحظه فرماييد)

تشخيص لزوم تعويض “درام”، پيش از شارژ “كارتريج” به وسيله‌ي دستگاه تست و توسط متخصص شارژ “كارتريج” بايد صورت گيرد.

  1. انتقال متن به درام به وسيله‌ي نور ليزر

در اين مرحله قسمت‌ هايي از درام كه توسط نور ليزر روشن شده است به حالت “رسانا” در مي‌آيد و بار مثبت خود را از دست مي‌دهد اما مابقي قسمت‌ هايي كه نور ليزر را دريافت نكرده‌اند در همان وضعيت سابق به صورت باردار باقي مي‌مانند، بر اثر اين شرايط يك تصوير غير قابل مشاهده كه از نوعي توزيع بار مثبت بر روي “درام” ايجاد شده است به وجود مي‌آيد، تنظيم اين نوع نوردهي در حين عمليات چاپ، توسط كامپيوتر انجام مي‌شود.

printer-drum

  1. كاربرد “تونر” (Toner)

تونر“، پودري خاص با  فشردگي و غلظت زياد است. تركيبات اصلي پودر “تونر” شامل:  پودر كربن، پليمرهاي خاص ، پلي‌استر، رزين و اكسيدآهن مي‌باشد.

در ادامه‌ي مراحل چاپ، پودر “تونر”  بر سطح “درام” پخش مي‌شود.”تونر” بار الكتريسته‌ي ساكن ولي مخالف بار “درام” را دارد، اين پودر تنها به نقاطي مي‌چسبد كه داراي بار مثبت هستند و در حقيقت تصوير مورد نظر به شيوه‌اي قابل مشاهده شكل مي‌گيرد. هر قدر “تونر” جنس مرغوب‌تري داشته باشد بهتر به “درام” چسبيده و كيفيت چاپ بالا مي‌رود.

قطعات پرينتر

در ضمن، شارژ كارتريج پرينتر ليزري در اصل به “تونر ” مربوط مي‌شود. “تونر”هاي سوخته و قديمي خارج و تونرهاي نو در كارتريج وارد (شارژ) مي‌شود.

طرز نگهداري صحيح كارتريج “تونر”: “كارتريج تونر” را قبل از استفاده از بسته‌بندي خارج نكنيد و در صورتي كه از بسته‌بندي خارج شده ولي به كار برده نمي‌شود، شكافي را كه بالاي “كارتريج” است با يك پوشش پوشانده و در جاي تاريك، زير 40 درجه و بين رطوبت 20 تا 80 درصد و به صورت خوابيده يا افقي  از آن نگهداري كنيد(سَمتي كه در دستگاه رو به بالا قرار مي‌گيرد، هم‌چنان رو به بالا باشد)، “كارتريج تونر” بايد مدت زيادي در خودرو نگهداري نشده و از تابش مستقيم  نور آفتاب و يا قرار گرفتن در معرض گردوغبار و هواي شرجي محافظت شود.

(پايان قسمت اول)


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ساعت: ۰۸:۰۵:۱۶ توسط:نويد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :