پرينتر و لوازم مصرفي آن پرينتر و لوازم مصرفي آن .

پرينتر و لوازم مصرفي آن

راهنماي خريد انواع ريبون و استفاده صحيح از آن

انواع “ريبون”:

  • ريبون وكس “Wax Ribbon “

اين “ريبون” در مقابل تغييرات دما، رطوبت، سايش  و اثر مواد مختلف (مثل آب و الكل) چندان مقاوم نيست، قيمت آن ارزان‌ است اما چاپ با آن سرعت بالايي دارد. مورد مصرف آن بيش‌ تر براي برچسب‌ هاي كاغذي است.

  • ريبون وكس رزين“WaxResin Ribbon

اين “ريبون” بيش‌ تر براي برچسب‌ هاي كاغذي و “متالايز” به كار مي‌رود. تاريخچه‌ي  “متالايز” به دهه‌ي 1930 ميلادي باز مي‌گردد. در چاپ “متالايز” يك لايه‌ بسيار نازك آلومينيوم بر سطح مقوا باعث ايجاد ظاهري درخشنده و نيز گرافيكي جذاب مي‌شود. هدف از اين نوع چاپ تقويت جلوه‌ي بصري و به وجود آوردن درخشندگي زياد است.  درصد رزينِ “ريبون وكس رزين ” از “ريبون وكس” بيش‌ تر است لذا “ريبون وكس رزين” ماندگاري بيش‌تري از “ريبون وكس” دارد.

 اين نوع ريبون جهت ليبل‌هايي از جنس “پلي‌پروپيلن” نيز مناسب است ضمناً در ليبل‌هاي كاغذي هم قابل استفاده مي‌باشد ولي درست‌ترين و اصلي‌ترين مورد مصرف آن هنگامي است كه مي‌خواهيد ماندگاري چاپِ معمولي داشته باشيد(نه خيلي زياد و نه كم) و در حقيقت “ريبون وكس رزين”، از نظر ماندگاري چاپ، حدِ وسطِ “ريبون وكس” و “ريبون رزين” است.

  • ريبون رزين “Resin Ribbon”

 اين ريبون در مقابلِ تغييرات دما، رطوبت، اصطكاك (سايش) و اثر مواد مختلف شيميايي مقاوم‌ تر از “ريبون وكس” و “ريبون وكس رزين” مي‌باشد. در صورتي كه به چاپ‌ هايي با ماندگاري زياد نياز داشته باشيد بايد از اين نوع ريبون استفاده كنيد. مانند “نوار تايوك” (Tywac Lable) كه نواري است از الياف پارچه و بسيار فشرده و قابل انعطاف – ليبل‌هاي متال (Metal)  و مواردي مانند PVC

  • ريبون سوپر رزين “Resin Premium Ribbon”

اين نوع ريبون يكي از بالاترين مقاومت‌ ها را در مقابل مواد شوينده دارد و اكثراً بر روي PVC و يا ليبل‌هايي كه به عنوان برچسب اموال كاربرد دارند به كار مي‌رود.

ribbon | راهنماي خريد انواع ريبون و استفاده صحيح از آن

 مشخصات فني “ريبون”

 استفاده از “ريبون”‌هاي فاقد ‌كيفيت، به “هدِ” دستگاهتان آسيب خواهد زد، لذا لازم است اطلاعاتي در مورد كاركرد “ريبون” و نوعِ  با كيفيت آن داشته باشيد.

“ريبون” كه نوعي ورق پلاستيكي آغشته به جوهر است به گرد يك هسته “core” كه جنس آن اغلب از چوب است پيچيده شده كه اين هسته‌ي مركزي “core” بر دو نوع است:  يك اينچ و يا نيم اينچ، كه نوع يك اينچي آن پركاربردتر است مگر در “ريبون”‌هايي با متراژ (طول) كم.

“ريبون” نسبت به بزرگي و كوچكي دستگاهي كه در آن مورد استفاده قرار مي‌گيرد مي‌تواند از نظر طولي (متراژ)  “Lenght” مختلفي داشته باشد. طول “ريبون” در اغلب موارد  از 75 تا 450 متر است. عرض “ريبون” هم متفاوت است و عرض موارد پر كاربرد تر “ريبون” از 40mm تا 160mm مي‌باشد كه در اكثر موارد اندازه‎هاي كم‌ تر از 110mm آن، در بسياري از دستگاه‌ها قابل استفاده است.

 نكته‌اي كه هميشه بايد در نظر بگيريد انتخاب نزديك‌ ترين اندازه‌ي عرض “ريبون” به اندازه‌ي ليبل مورد نظرتان است، چرا كه به اين ترتيب “پرت” كم‌ تري خواهيد داشت و در هزينه‌ي كار‌ صرفه‌ جويي خواهد شد.

در انتخاب يك “ريبون” بايد نسبت به اهميتي كه هر يك از موارد زير براي كار شما دارد اقدام به انتخاب “ريبون” كنيد:

1-كيفيت و ماندگاري چاپ (ميزان حساسيت به دما- جنس پليمريزاسيون (PE) – ضخامت جوهر ) و جنس ليبل يا برچسب مورد نظر

2- قيمت.

در مورد بررسي كيفيت،”ريبون” فقط مي‌ توانيد آن را مقابل نور گرفته و تا حدي به ميزان كم يا زياد بودن  ضخامت جوهرش پي ببريد،  اما جنس پليمريزاسيون (PE) و حساسيت به دماي “ريبون”، توسط مصرف‌كننده قابل برآورد نيست.

 در انتخابِ اندازه‌ي مناسب يك “ريبون”، بايد طول ، عرض و اندازه‌ي هسته‌ي مركزي آن را بر طبق ميزان نياز خود بسنجيد. براي اين كار مي‌توانيد در برخي موارد به دفترچه‌ي راهنماي دستگاه نيز مراجعه كنيد.

اين را نيز بدانيد كه بنا بر جهت پيچانده شدن، يعني بنا بر سمت جوهردار “ريبون،”، دو نوع “ريبون” وجود دارد:

الف- “ريبون” با پوشش داخلي

ب-  “ريبون” با پوشش خارجي.

شما قبل از خريد “ريبون”، بايد بدانيد كه كدام نوع از پوششِ “ريبون” مطابق با دستگاهتان است. به اين منظور يك تكه نوار چسب را به روي لايه‌ي اصلي بيروني (و نه لايه‌ي سلفونِ روي “ريبون”) بچسبانيد و چند ثانيه صبر كرده و آن را جدا كنيد. وجود علامت جوهر بر سطح  نوار‌ چسب، نشان‌ گر  اين است كه “ريبون” شما داراي پوشش خارجي است و نبودن جوهر، علامت اين است كه  “ريبون” شما داراي پوشش داخلي است.



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ آذر ۱۳۹۷ساعت: ۱۰:۱۳:۳۴ توسط:نويد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :